یک آنزیم طبیعی، التهاب مرتبط با دیابت نوع 2 را کاهش می‌دهد

 21 سپتامبر 2017- یک آنزیم طبیعی موجب کاهش التهاب مزمنی می‌شود که سبب افزایش خطر بیماریهای قلبی عروقی در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 می شود.

التهاب یک فرایند طبیعی در بدن است، اما تحقیقات نشان داده است در افراد مبتلا به دیابت نوع 2، افزایش التهاب می‌تواند خطر عوارض سلامت نظیر بیماری قلبی عروقی را افزایش دهد. بررسی مدلهای موش دیابت نوع 2 توسط محققان مرکز دیابت جاسلین نشان داد که یک عامل محافظتی بنام  protein kinase C-delta یا PKC-delta می‌تواند از التهاب بیش از حد جلوگیری کند.

PKC-delta با سرکوب جمعیتی از سلولها بنام ماکروفاژ‌ها که نقش مهمی در بروز التهاب دارند، اثر حفاظتی خود را اعمال می‌کند.

دکتر George King نویسنده‌ی مسئول این تحقیق گفت: اگر چه اکثر انواع PKCها موجب وخیم‌ترشدن التهاب می‌‌شوند اما PKC-delta دارای عملکرد متضادی است و دارای یک مکانیزم محافظتی طبیعی می باشد. این تحقیق همچنین نشان داد که PKC-deltaبوسیله‌ی غلظت بالای چربی خون تحریک می‌شود تا گلوکز، این موضوع نشان می‌دهد این مولکول می‌تواند به جلوگیری از التهاب در افراد چاق یا مبتلا به سندرم متابولیک کمک کند.

کارهای پیشین این گروه تحقیقاتی نشان می‌دهد که سرکوب تولید PKC-delta همچنین می‌تواند به ترمیم زخم در یک رویکرد سلول درمانی کمک کند، علاوه بر این جلوگیری از PKC-delta در کبد می تواند منجر به مقاومت به انسولین و ابتلا به دیابت شود.

دکتر King افزود: ما باید بافت‌های خاصی را هدف قرار دهیم، تاکنون عوامل محافظتی و عوامل خطر زیادی برای دیابت شناسایی شده‌اند ما باید بر عوامل محافظتی و عوامل محدود کننده بطور یکسان تمرکز کنیم.

این مطالعه‌ی ابتدایی در مورد PKC-delta بر روی حیوانات انجام گردید و درحال حاضر هیچ داده ای از آزمایشات انسانی در این مورد وجود ندارد. دکتر King وهمکارانش معتقدند که نهایتاً کاهش التهاب از طریق فعال کردن PKC-delta در گلبولهای سفید خون انسان امکان‌پذیر خواهد شد.

نتایج این تحقیقات درمجله‌ی Circulation Research منتشر گردید.

 منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2017/sep/natural-enzyme-shown-to-reduce-type-2-diabetes-related-inflammation-91463017.html